Als we kijken naar de mogelijkheden tot bewegen en sporten voor kinderen, dan kun je grofweg de volgende domeinen onderscheiden:
• Buitenspelen
• Gymles op school
• Sportvereniging doelsport
• Sportvereniging andere sport
Als we vervolgens kijken in welke domeinen kinderen tegenwoordig zeer actief zijn, dan kunnen we het volgende concluderen:
• Buitenspelen ❌
• Gymles op school ❌
• Sportvereniging doelsport ✅
• Sportvereniging andere sport ❌
Buitenspelen doen kinderen veel minder dan vroeger, waardoor zij niet meer opgroeien met de grondvormen van bewegen zoals stoeien en balanceren. De gymles op school wordt vaak verzorgd door de groepsleerkracht met een aantekening voor het verzorgen van gymlessen. Van deze docent wordt verwacht dat er een kwalitatief goede gymles wordt gegeven, in de praktijk worden vaak zeer eentonige gymlessen voorgeschoteld aan de kinderen. Op de sportvereniging wordt vaak al vanaf jonge leeftijd zeer eenzijdig getraind, dat wil zeggen enkel en alleen op vaardigheden gericht op de doelsport. Een andere sport schiet er door de drukke schema’s van zowel de ouders als de kinderen of de financiële gevolgen bij in. Wat houd je dan over qua gevarieerd beweegonderwijs voor kinderen?! Precies, vrij weinig!
Daarom denk ik dat ook de sportverenigingen hun verantwoordelijkheid moeten nemen om de strijd aan te gaan met deze maatschappelijke trend. Bied grondvormen van bewegen aan voor kinderen in het basisonderwijs, stimuleer oefeningen voor de core en flexibiliteit in de groeispurt en voeg krachttraining toe aan de leeftijden in de bovenste leeftijdscategorieën van de jeugdopleiding.
Praktische toepassing ⬇️
Om een breed beweegaanbod binnen de jeugdopleiding te integreren dien je eerst te weten welke vaardigheden van belang zijn voor welke leeftijdscategorie. Als voorbeeld neem ik de basisschoolleeftijd, waarin de grondvormen van bewegen de basis vormen.
De grondvormen van bewegen zijn:
• Balanceren en vallen
• Gooien, vangen, werpen en slaan
• Stoeien en vechten
• Gaan en lopen
• Rollen, duikelen en draaien
• Springen en landen
• Trappen, schieten en mikken
• Klimmen en Klauteren
• Zwaaien en slingeren
• Bewegen op muziek
Van deze grondvormen van bewegen zijn er een aantal te benoemen die een directe link hebben naar voetballen. Ik neem voetbal als voorbeeld, maar het kan net zo goed gedaan worden voor het hockeyen of tennissen.
Balanceren en vallen, stoeien en vechten, gaan en lopen, rollen, duikelen en draaien, springen en landen, trappen, schieten en mikken hebben een directe link naar het voetballen. Ook gooien en vangen zou ik willen toevoegen (denk aan ingooien), maar ook omdat ik graag zie dat keepers gerouleerd worden in de onderbouw en oog-hand coördinatie vaak een onderschatte vaardigheid is. Zo zie je dat 7 van de 10 grondvormen van bewegen gemakkelijk in de voetbaltraining geïntegreerd kunnen worden!
Voor klimmen en klauteren, zwaaien en slingeren en bewegen op muziek is dat wat lastiger en is de link naar het voetballen moeilijk te leggen voor zowel spelers als trainers.
Als je weet welke vaardigheden je zou kunnen trainen, dan kun je ook een planning maken om de vaardigheden structureel terug te laten komen in de trainingen. De warming-up biedt hiervoor heel veel kansen. Dan is de volgende stap om oefeningen te bedenken waarbinnen de grondvormen terug komen en waarbij een bal (voetbal, minibal, tennisbal, rugbybal etc.) ook in het spel is. Dat vinden ze, dan spreek ik uit eigen ervaring, vaak toch het leukste!
Wat vind je van deze blog?👍👎
Meer weten over breed opleiden? 🙏
Stuur mij even een privé bericht 📧